Boeken review: Hendrik Groen, Leven en laten leven

Boeken Review

Toen ik hoorde dat Hendrik Groen een nieuw boek uitbracht sprong ik letterlijk een gat in de lucht. Zijn voorgaande boeken Pogingen iets van het leven te maken en Zolang er leven is heb ik in één ruk uitgelezen. Waarna ik uiteraard ook de gelijknamige serie heb gevolgd. Geweldige boeken over een bejaarde man in Amsterdam-Noord die nog even flink geniet van het leven. Echt een zomer aanrader* als je de boeken nog niet hebt gelezen.

Leven en laten leven
De nieuwe titel van Hendrik Groen, waarvan we nu dus weten dat het een pseudoniem is voor Peter de Smet, is vorige maand uitgekomen en ik moest het natuurlijk direct lezen! De eerste tegenvaller kwam voor mij al toen ik hoorde dat het boek niet meer verder ging met Hendrik Groen. Ja, je leest het goed. Flink balen! Toch wilde ik het boek lezen. De andere boeken waren zó goed geschreven, dat dit boek ook wel goed moest zijn toch?

Tegenvaller
Het boek gaat over Arthur Ophof. Een man met een serieuze mid-life crisis. Als hij ook nog eens zijn baan verliest, verheugd hij zich op een nieuw leven. Maar hoe gaat hij dat doen?

Ik vond het boek een serieuze tegenvaller. De schrijfstijl lijkt op die van de voorgaande boeken, maar toch miste ik wat. De humor van de dagboeken komt in iedergeval wel terug in dit boek. Het verhaal is vergezocht en niet alledaags. Overigens zitten er wel bepaalde levenslessen in het boek, en zet het je aan het denken. Maar ik kon niet genieten van het boek, zoals ik dat bij zijn andere boeken heb gedaan. De luchtigheid ontbreekt. Mogelijk verwachtte ik teveel Hendrik Groen in dit boek, en dat miste. Het betekent natuurlijk niet dat een ander hetzelfde denkt over het boek, ik lees ook hele goede reviews. Sommigen vinden dit juist beter dan de dagboeken van Hendrik Groen. Het is waarschijnlijk persoonlijk. Als je meer van de eenvoudige romans houd, kan dit juist een goed boek voor jou zijn.

Hendrik Groen: Leven en laten leven is nu te koop bij bol.com* en kost € 19,99.